Prvá pomoc pri bolestiach brucha

      Bolesť brucha. Široký pojem. Bodavá? Tupá? Chronická? Silná? Spojená s nevoľnosťou? Po jedle? Je súčaťou stresu? Alebo je nevyspytateľná? Tých otázok je mnoho a pravdou je, že bolesť často príde bez zjavnej príčiny a v tých šťastnejších prípadoch rovnako náhle odíde. Ak sa však ukazuje píliš často, nebudeme vám klamať a núkať vám tabletky, ani zaručené triky. Tu platí jediné - choďte k lekárovi. Ak však nie je známa žiadna príčina vašej bolesti, ani diagnóza, máme pre vás niekoľko tipov, ktoré sa oplatí poznať a vyskúšať, keď sa vám bolesť brucha opäť raz tlačí do pozornosti.

 

1. Mätový čaj* – svieža bylinka sa za účelom zmiernenia tráviacich ťažkostí využíva celé tisícročia. Zaliať si čaj z mäty predstavuje z nášho zoznamu tú jednoduchšiu možnosť, ak vás bolesť zastihne napríklad v práci (čítajte ďalej a pochopíte :). Ak vám to kancelária umožňuje, pestujte si mätu priamo na pracovisku, no rovnako dobre pomôže aj sušená mäta. Čaj pite vlažný, bez medu. Lístky mäty potom bez hanby prežujte. Hlavným plusom mäty je, že pomáha uvoľňovať kŕče, zmierňuje nadúvanie a plynatosť. Čo sa týka pitia mätového čaju pri pálení záhy, názory sa rôznia (predpokladá sa, že znižuje tonus pažeráka a tým umožňuje návrat kyseliny zo žalúdka do pažeráka). Ak vás teda trápi reflux, konzultujte dávkovanie mäty s lekárom.  

 

 

Prečo mäta funguje? Mäta je upokojujúca bylinka plná antioxidantov, podporuje vylučovanie tráviach štiav a ako jedna z približne 20 rastlín obsahuje mentol a methylsalicylát. Tieto látky účinne upokojujú žalúdok, zmierňujú bolesť, nadúvanie, plynatosť a umožňujú normálne trávenie potravy. Predpokladá sa, že mäta zvyšuje sekréciu žlče a podporuje jej tok (čo urýchľuje a uľahčuje trávenie). Žlč je okrem iného nevyhnutná pri štiepení a vstrebávaní tukov, no táto nie príliš diskutovaná telesná tekutina má oveľa viac dôležitých funkcií.  

 

*Okrem mätového čaju pomôže v prípade bolesti mätový esenciálny olej. Inhalácia pomáha pri bolestiach i nechutenstve. Vôňa mäty aktivuje slinné žľazy a napomáha tvoreniu tráviacich enzýmov. Nastáva uvoľnenie žalúdočných svalov = úľava od kŕčov. Odporúča sa i žutie žuvačky s pepermintovým olejom (stimuluje parasympatický nervový systém). A dva veľmi praktické tipy - noste so sebou aroma roll-on, alebo balzam, ktorý kedykoľvek natriete hoci aj rovno pod nos.

 

2. Zázvorový čaj – ďalším starčekom v zozname (pôvodom z Ázie) je zázvor, ktorý má naozaj veľmi bohatú históriu užívania. Za jeho obľúbenosť mohlo kedysi predovšetkým šírenie ústnou podobou (a samozrejme účinky, o ktorých ľudia rozprávali), dnes už však máme množstvo podložených faktov a výskumov, ktoré „hrajú“ v prospech tejto rastliny. Poďme však k tráveniu. Najlepšie pre seba urobíte, ak si pripravíte čaj z čerstvého zázvoru a budete ho piť bez medu. Takáto šálka čistého zázvorového čaju dokáže upokojiť žalúdok aj na niekoľko hodín. Opäť treba spomenúť, že pri refluxe zázvor nie je vhodný. Naopak, viac ako vhodný je na zlepšenie trávenia, na uvoľnenie bolesti a pri kŕčoch a pripravte si ho aj v prípade nevoľnosti. 

 

 

Prečo zázvor funguje? Zázvor obsahuje látku gingerol, ktorá má silné protizápalové, antioxidačné a bolesť tlmiace vlastnosti/účinky. Fenolické zlúčeniny v zázvore zmierňujú podráždenie tráviaceho traktu, stimulujú tvorbu slín i žlče. Má sa za to, že zázvor má priaznivé účinky aj na enzýmy trypsín a lipázu. Ako antiematikum (liek proti nevoľnosti, potláčajúci pocit na zvracanie) funguje zázvor vďaka schopnosti vylučovať črevný plyn a na základe štúdií i urýchliť vyprázdňovanie žalúdka.

 

Zázvor, ako liek proti nevoľnosti, je viac ako bezpečný a obľúbený aj v tehotenstve. Predstavuje účinnú a najmä prírodnú metódu boja proti rannej nevoľnosti (podľa viac ako 12 štúdii s celkovým počtom 1278 tehotných žien). Okrem čaju pomôže aj žuvanie kúska čerstvého zázvoru. O tom, že sa zázvor oplatí zakomponovať do života, sme písali tu aj tu. A ak nie ste čajíčkový typ, alebo jednoducho chcete mať rýchlu pomoc vždy po ruke (bez nutnosti vláčenia rýchlovarnej kanvice a šálky), oplatí sa nosiť v taške tieto tabletky, ktoré zázvor kombinujú mimo iného s mätou i betaínom HCl (kyselina chlorovodíková vo forme tabletiek).

 

3. Pohyb – áno, vieme, že väčšina z nás pri bolestiach brucha ani len

nepomyslí na to, že by sa mala pohúnť zo stoličky, či opustiť pohodlie postele. Keď to však bolesť čo i len trochu umožňuje, dajte pohybu šancu. Nejdeme vás posielať do posilky, na začiatok pomôže nevinná prechádzka. Existuje niekoľko štúdií, ktoré skúmali efekt prechádzky krátko po jedle na trávenie (cca 15 minút po jedle). Prechádzka (na rozdiel od digestív vo forme alkoholu) pomohla telu uľahčiť trávenie potravy, resp. stimulovala peristaltiku a teda urýchlila prechod jedla tráviacim traktom.  Uskutočnilo sa aj niekoľko menších štúdii s ľudmi s cukrovkou II.typu, ktoré skúmali efekt prechádzky po jedle na „manažment“ krvného cukru. Z výsledkov vyplynulo, že prechádzka znižuje hladinu cukru v krvi, ktorá po jedle typicky prudko stúpa a klesá. Veľkých výskumov na túto tému je stále pomenej, no ak nám dovolíte pridať aj vlastné skúsenosti, opakujeme, že ak to bolesť umožňuje, prechádzkou zaručene nič nepokazíte a nám sa v 99% prípadoch podarí prísť z prechádzky bez bolestí.

 

 

4. Nahrievací vankúš – nahrievacia deka, alebo hoci aj obyčajná fľaša plná teplej vody. Ako to funguje? Dočasné zníženie prietoku krvi alebo nadmerné rozťahovanie dutých orgánov (napríklad čreva), aktivuje receptory bolesti. Prikladanie teplého vankúša alebo fľaše s teplou vodou predstavuje nielen pohodlie, teplo (nad cca 40 stupňov) pomáha deaktivovať bolesť. Zapnú sa nám totiž tepelné receptory v mieste, kde je bolesť a práve tieto receptory blokujú účinky chemických „poslíkov informácií“, ktorí sú zodpovední za to, že telo rozpoznalo bolesť. Zjednodušene povedané, teplom spôsobíte dočasný výpadok šírenia informácie o tom, že vás niečo bolí. Nie každému však táto metóda stačí a samozrejme je dočasná. Ak však máte mierne bolesti, taký teplý vankúšik vám pomôže odohnať kŕče i spomínanú bolesť. (V práci si priložte na brucho fľašku s teplou vodou a na chvíľku sa skrúťte na stoličke do klbka)

 

5. Dychové cvičenia, relaxácia, meditácia. Tieto tri slovné spojenia zrejme ešte stále veľkej časti slovenskej populácie pripomínajú šarlatánstvo. Najmä meditácia sa u nás „veľmi nenosí“. A pritom je to toľká škoda! Najmä ak patríte k ľuďom, ktorých tak často a tak silno trápia bolesti brucha bez značnej príčiny, že musíte neustále siahať po liekoch, či dokonca po antidepresívach (veľmi dobre čítate, žiaľ, nevysvetliteľná bolesť môže vyústiť až sem!!!) V prípade častej, či chronickej bolesti, totiž myseľ začína klásť otázky: „čo so mnou bude?“, „prečo to neprestáva?“, „čo mi taká častá bolesť môže spôsobiť?“. Myseľ nevie nájsť riešenie, nepozná dôvod a neustále vám predostiera spomienky na bolesť (najmä v prípadoch, kedy bolesť trvá niekoľko mesiacov). Myšlienky sa nabaľujú, pritúla sa strach, stres, ktorý takúto spoločnosť miluje a ani sa nenazdáte a zrazu odchádzate z ordinácie s diagnózou: depresia, úzkosť, nespavosť... A dnes je už preukázané, že podobné myšlienky a strach dokonca vedú k zvýšenému vnímaniu bolesti. To znamená, že takýto človek vníma bolesť s omnoho väčšou intenzitou, ako ostatní ľudia. A práve preto je také dôležité naučiť sa kontrolovať svoje myšlienky. Nenechať sa riadiť a ovládnuť bolesťou. Vnímavosť, všímavosť voči vlastnému telu, myšlienkam a pravidelná meditácia, kedy sa myseľ sústredí na rôzne časti tela i na boj s bolesťou a jej vzostup, v konečnom dôsledku spôsobí, že začnete vnímať, ako bolesť postupne pomíňa. Pravidelná meditácia pomáha zredukovať chronickú bolesť o 57%, ak ste v meditácii naozaj zručný/á, môže sa to zredukovať až o 90%.  Nie nadarmo dnes moderné medicínske zariadenia a najmä lekári s otvorenou mysľou, odporúčajú zaradiť ľuďom meditáciu k ich liečbe bolesti. Samozrejme, nežijeme v dobe, kedy vás lekár pustí domov „vymeditovať sa“ zo zápalu žalúdka, ale ak prvotný záujem vášho lekára je zisťovanie príčiny vášho stavu a nie predpisovanie množstva liekov, máte šťastie a držte sa jeho rád.

 

      Dúfame, že pri najbližšej návšteve bolesti brucha budú tieto rady viac ako nápomocné. Pamätajte však, že najlepšou cestou by malo byť vždy hľadanie príčiny bolesti (pokiaľ je to možné) a v žiadnom prípade nehltajte tabletky bez rozmyslu (aj keď sú na voľný predaj). Pestujte doma bylinky, mätu, majte v špajzi zázvor, ušite, alebo kúpte si nahrievací vankúš. Jednoducho, keď o sebe veľmi dobre viete, že ste členom klubu boľavého brucha, nenechajte sa prekvapiť bolesťami. Buďte pripravení! Majte po ruke prírodné riešenia, netreba vám vykúpiť lekáreň a mať doma zásoby liekov, ako pre armádu. Vaše telo sa poteší, keď prejdete na nevinné a prírodné riešenia. Nenechajte ho v štichu a ono vás na oplátku nenechá v štichu po zvyšok života. 

 

Zdroje:

What are the benefits of mint?

https://www.medicalnewstoday.com/articles/275944.php

8 Health Benefits of Mint

https://www.healthline.com/nutrition/mint-benefits

Why is mint a good cure for nausea?

https://www.msn.com/en-us/health/nutrition/why-is-mint-a-good-cure-for-nausea/ar-BBQ71IQ

Parasympatický nervový systém

https://sk.wikipedia.org/wiki/Parasympatick%C3%BD_nervov%C3%BD_syst%C3%A9m#Tr%C3%A1viaci_syst%C3%A9m

Ginger: Health benefits and dietary tips

https://www.medicalnewstoday.com/articles/265990.php

Chapter 7The Amazing and Mighty Ginger

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/

Postprandial walking but not consumption of alcoholic digestifs or espresso accelerates gastric emptying in healthy volunteers.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18392240

Really? The Claim: Taking a Walk After a Meal Aids Digestion

https://well.blogs.nytimes.com/2013/06/24/really-the-claim-taking-a-walk-after-a-meal-aids-digestion/

The Case For Taking a Walk After You Eat

http://time.com/5405778/walking-after-eating-good-for-you/

Postprandial walking is better for lowering the glycemic effect of dinner than pre-dinner exercise in type 2 diabetic individuals.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560716

Study: How Heating Pads Relieve Internal Pain

https://www.livescience.com/890-study-heating-pads-relieve-internal-pain.html

Can Mindfulness Meditation Really Reduce Pain and Suffering?

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mindfulness-in-frantic-world/201501/can-mindfulness-meditation-really-reduce-pain-and-suffering

 

obrázky: Tim Gouw, Dominik Martin, unsplash.com

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Sledujte nás
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE

ODOBERAJTE NOVINKY

SOCIÁLNE SIETE

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh