Toto sú pomocníci pre perfektné trávenie časť 1.

      

 

      Keď sa z trávenia stane trápenie, dokáže to mať vplyv na stráááášne veľa oblastí v našom živote. Najskôr sú tu tie očividné príznaky, ktoré si ľahko spojíme s tým, že nám niečo zrejme „nesadlo“. Je to nafúknuté brucho, nevoľnosť, zápcha alebo hnačka, prípadne plynatosť. Príznaky, ktoré si už málo ľudí spojí so zlým trávením však pokračujú. Môže to byť nespavosť, náladovosť a podráždenosť (dlhodobo až depresia), vyrážky, vypadávanie vlasov, lámanie nechtov a pokiaľ si na tanier naberáme neustále niečo, s čím si náš tráviaci trakt nevie poradiť, dráždime ho, čo môže viesť k rôznym chronickým chorobám tráviaceho traktu.

 

      Čo si teda naložiť na tanier, keď sa chcem týmto stavom vyhnúť, prípadne si aspoň pomôcť, keď už „horí“? Príroda na nás myslela aj v tejto oblasti a vo svojom repertoári má množstvo pomocníkov, ktorí pomáhajú veľmi ochotne a svoje pozitívne účinky vysielajú hneď niekoľkými smermi. Nielen, že nám vďaka enzýmom pomôžu lepšie tráviť, mnohé pôsobia protizápalovo, protirakovinovo, antivírusovo a ako prevencia pred rôznymi bakteriálnymi ochoreniami tráviaceho traktu.

 

      V tomto článku sa venujeme rastlinným zložkám, ktoré pomáhajú s trávením a rozdelíme si ich do 3 skupín: ovocie, zelenina, bylinky. Okrem pozitívnych účinkov majú tieto plody samozrejme množstvo iných benefitov pre naše zdravie. Tým sa však venovať nebudeme, to už by bola kniha 😊

 

*Do pozornosti však dávame, že treba zohľadniť vlastné potravinové intolerancie a celkový zdravotný stav. Ak sú vaše tráviace ťažkosti na denno-dennom poriadku, s návštevou lekára neotáľajte.

 

OVOCIE

 

Červené jablká – sú ako veľmi poctivá upratovačka pre vaše hrubé črevá, ktorá „pozbiera“ baktérie, plesne, mikróby i odpad a vďaka pektínu (vláknine) ich jednoducho vylúči z tela. Vláknina zlepšuje peristaltiku čriev a preto by malo byť jablko vašou jasnou voľbou aj pri zápche. A prečo práve červené jablká? Ich šupka obsahuje antokyány, ktoré svojím pôsobením pomáhajú chrániť žalúdočnú stenu pred poškodením.

 

Avokádo – keď natrafíte na dobré avokádo, všimnite si jeho maslovú konzistenciu. Je veľmi krehké a rozpučiť ho nevyžaduje žiadnu námahu. A presne také ľahké a krehké je aj pre naše trávenie – je totiž ľahko stráviteľné a práve jeho maslová konzistencia dokáže upokojiť aj podráždené črevá. Pomôže pri tráviacich ťažkostiach rôzneho pôvodu, chráni nás pred vznikom polypov, obsahuje protizápalové zložky a redukuje opuchy v tráviacom trakte. Je tiež bohaté na vlákninu (tvorí až 7% jeho obsahu), ktorá je skvelým pokrmom (okrem iného) pre prospešné baktérie v tráviacom trakte.

 

Banány – možno už niektorí z vás boli počas črevnej chrípky na banánovej diéte. Nie je to náhoda, odborníci i mamičky vedia, že banány dokážu skrotiť aj hyperaktívne črevá. Okrem toho znižujú kŕče, pôsobia protizápalovo (i proti zápalu hrubého čreva), ochraňujú nás pred vznikom žalúdočných vredov, odstraňujú z tela neužitočné baktérie a naopak – vyživujú tie prospešné.

 

Melón – je ďalší ľahko stráviteľný dar od prírody. Z veľkej časti totiž obsahuje vodu a s tou si náš tráviaci trakt veľmi ľahko poradí. Melón tak zabezpečí rýchly prísun živín pre telo a zároveň je jednou z najhydratujúcejších potravín.

 

Marhule – tiež poskytujú nášmu telu upratovacie služby. Vďaka ich šupke sa zbavíme plesní i kvasiniek a zároveň nám marhule pomôžu s tvorbou vitamínu B12, ktorý je pre tráviaci trakt veľmi potrebný a prospešný. Nehovoriac o vláknine, ktorú marhule obsahujú + ktorá by v každodennej strave človeka nemala chýbať.

 

Datle – sú akoby stvorené pre naše správne trávenie. Obsahujú rozpustnú í nerozpustnú vlákninu, ničia parazity, plesne, neužitočné baktérie i kvasinky, dokážu zabrániť hnačke a zároveň dodávajú potrebné živiny počas nej, pomáhajú obnovovať peristaltiku čriev a tým prospievajú k správnemu vylučovaniu rozkladajúcej sa potravy (čo z nich robí ideálnu potravu pri zápche). Siahnite po nich denne - ako po prevencii rakoviny hrubého čreva, či počas liečby hemoroidov.

 

Čerešne – uľavia pri zápche a vyčistia črevá. Vidíte, stačí sila prírody a nepotrebujete žiadne detoxikačné čaje (alebo aj preháňadlá v načančanom obale). Čerešne sú navyše skvelá partia pre vašu pečeň – pomáhajú ju revitalizovať. Ak sa pokúšate schudnúť a občas vám chýba disciplína, čerešne sú správna voľba. Okrem toho, že dáte do seba vitamíny a stopové prvky, čerešne potláčajú chuť do jedla a zároveň vám pomôžu zbaviť sa stresu (čo u niektorých tak trochu súvisí s diétou).  

 

Figy – a ich účinky poznali aj naši predkovia. Sú obzvlášť vhodné pri zápche, čistia črevá. Ich šupka pomáha ničiť škodlivé baktérie v tráviacom trakte a naopak, podporuje tie prospešné. Drobné semienka sa v črevách postarajú o vyhubenie baktérií a vírusov a ochránia vás tak pred chorobami (alebo aj naše obľúbené pripomenutie: veľká časť imunity sa nachádza v črevách). A aby sa figa využila skrz-naskrz, jej dužina a vláknina pomáhajú pri bolesti brucha a nafukovaní. V konečnom dôsledku však dokážu zmierniť všetky črevné ochorenia.

 

Kivi – jeden z našich favoritov, nielen pre svoj ňuňu názov, aj chuť, ale práve pre svoje mimoriadne pozitívne účinky na trávenie. Tie nie sú neznáme ani Viridianu a vytvoril z nich Kiwizyme. Kivi totiž uľaví pri nadúvaní, plynatosti, bolesti brucha, zápche i pri refluxe. Navyše posilňuje ochranu tráviaceho systému pred vírusmi, parazitmi a baktériami. Kivi vám vďaka enzýmom pomôže s trávením potravín a s absorpciou živín z nich, preto si ho v surovej podobe pokoje doprajte ako dezert po hlavnom jedle, či ako „aperitív“. Pravidelnou konzumáciou dosiahnete zefektívnenie trávenia a jeho celkového zdravia. Existujú štúdie, v ktorých sa dokonca podarilo zmierniť syndróm dráždivého čreva účastníkov. A to všetko iba týmto malým zeleným plodom.

 

Hrozno – a jeho čaro pre trávenie je v šupke. Živiny v nej pomáhajú odstraňovať pleseň a škodlivé huby z tráviaceho traktu. Okrem toho je hrozno (podobne ako čerešne) skvelou potravou pre pečeň. Taktiež pomáha pri zápche a podporuje látkovú premenu.

 

Mango – upokojí vašu žalúdočnú i črevnú výstelku a zmierni zápchu. Je ľahko stráviteľné, zmierňuje hnačky a podporuje trávenie. Navyše antioxidanty v mangu nás chránia pred rakovinou hrubého čreva a obsahuje množstvo vlákniny, ktorá je veľmi prospešná pre naše trávenie.

 

Papája – je ďalší exotický superhrdina pre trávenie. Zbavuje črevá parazitov, pomáha pri Crohnovej chorobe, žalúdočných kŕčoch i ochoreniach pečene (a mnoho iného). Je mimoriadne ľahko stráviteľná a obsahuje množstvo enzýmov, ktoré napomáhajú správnemu tráveniu potravy, zmierňujú zápal a naprávajú steny črevného traktu. Siahnite po nej aj ak trpíte zápchou, či bolesťou brucha.

 

Hruška – pomôže pankreasu, o ktorom často ani nevieme, že ho máme. Taktiež upokojí žalúdočnú i črevnú výstelku a podporuje prospešné baktérie v tráviacom trakte. Pomáha ničiť parazity, huby a neužitočné baktérie a celkovo upravuje trávenie a obnovuje výstelku čriev. Ich ochranné látky nás tiež pomáhajú chrániť pred rakovinou žalúdka i čreva. Zahryznite sa do nej aj keď vás trápi zápcha.

 

Ananás – zamýšľali ste sa niekedy, čo spôsobuje taký zvláštny – pichľavý pocit - na jazyku pri konzumácii ananásu? Je to jedinečný enzým bromelaín, ktorý pomáha s trávením a odbúravaním bielkovín a tukov v čreve. Podobne ako kivi vám poslúži pred i po jedle a uľaví pri nadúvaní i plynatosti. A vyvážená kombinácia rozpustnej a nerozpustnej vlákniny sa postará o zdravé prostredie v črevách a tým vaše celkové zdravie.

 

      Isteže, v prírode sa nachádza ďalšie množstvo ovocia, ktoré vám a vášmu tráveniu (nielen) vďaka vláknine veľmi prospeje. My sme si vybrali tých osvedčených pomocníkov, ktorý sú vo svete známi a ich účinky na trávenie sú overené mnohými štúdiami a rokmi skúseností. Siahame po nich aj my, keď je zle i dobre. Predsa len - je to veľmi dobre zariadené. Enzýmy, vláknina a skvelá chuť, kto by odolal? Čítajte nás aj nabudúce, pokračujeme totiž so zeleninou! Dovtedy nech vám však hlavne dobre trávi a ak hľadáte podporu pre vaše trávenie, www.plantkissed.sk je tu pre vás!

 

Zdroje článku: 

Anthony William - Medical Medium

Food structures, digestion and health - Boland, Golding and Singh

https://www.badgut.org/information-centre/health-nutrition/diarrhea-and-diet/

obrázok: unsplash.com - Brooke Lark 

+ naše skúsenosti

Share on Facebook
Please reload

Sledujte nás
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE

ODOBERAJTE NOVINKY

SOCIÁLNE SIETE

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh