Ako si nešliapať po vlastnom sebavedomí

      Ak by sme sa vás teraz spýtali, na akom stupni od 1-10 je vaše sebavedomie, pričom 10 je najviac, čo by sme sa dozvedeli? V prieskume so ženami by sme sa pravdepodobne pohybovali v priemere 5 a menej. Samozrejme záleží na meste, veku, povolaní a mnohých iných faktoroch, ale ak si môžeme dovoliť trochu kategorizovať, ženy vedia byť k sebe až priveľmi kritické. Až natoľko, že  svojmu sebavedomiu nielen samé vykopú hrob, ešte ho aj zakopú a nosia mu čerstvé kytičky na cintorín. Treba podotknúť, že občas ten hrob kopú v nezdravom vzťahu, ubíjajúcej práci a v roku 2018 – aj na instagrame.

 

      Táto téma sa vám možno na prvý pohľad bude z hľadiska celkového zdravia zdať možno zbytočná (najmä tým z vás, ktorí máte zdravé sebavedomie). Nesmieme však zabúdať, že vzťah, ktorý máme k sebe samému, je ten najdôležitejší vzťah v našom živote. Od neho sa odvíjajú ďalšie vzťahy a v neposlednom rade aj naše zdravie. Zdá sa vám to prehnané? Nezabúdajte, že všetko začína v hlave. Prehnaná kritika voči sebe samému môže viesť k nenávisti, nenávisť k stresu a stres k depresii. Narušené psychické zdravie a neustály stres spustia celú lavínu fyzických škôd na našom zdraví. Vidíte a sme, ako sa hovorí - „doma“. Poďte sa s nami zamyslieť nad tým, či nie ste k sebe až príliš prísni a či si náhodou niektoré zdravotné komplikácie tak trochu nepriťahujete podvedome práve VY sami.

 

1. Rozprávate sa so sebou „škaredo“

      Možno sa vám už stalo, že ste stratili doklady, telefón, pripálili ste ryžu alebo ste na niečo zabudli. Neváhate ani sekundu a hneď si nadávate do sprostých a možno dokonca zo slovníka vylovíte aj niečo ráznejšie? Chyba! To, ako so sebou hovoríte vôbec nie je banalita. Nabudúce si zahryznite do jazyka (hoci aj v mysli) a zastavte sa skôr, ako si stihnete vynadať. Pri všetkej úcte, pokiaľ ste omylom nevypustili jadrovú raketu alebo nespáchali trestný čin, vaše každodenné strasti si nezaslúžia byť povýšené na dôvod k sebanadávaniu (to je tak trochu vymyslené slovo, ale chápete). Ak si vyprosíte, aby vám niekto povedal, že ste „sprostý/á“, nedovoľte to ani sebe. Presne u vás v hlave sa totiž začína sebaúcta, sebaláska i sebavedomie.

 

 

2. Správate sa k sebe „škaredo“

      Vaša najlepšia kamarátka/mama/sestra/otec (....) má sviatok. Tohto jedinca milujete z celého srdca a tak beháte po obchodoch a prehľadávate web za účelom zakúpenia toho najlepšieho, najoriginálnejšieho darčeku, chystáte jej/jemu bezlepkovú a bezlaktózovú tortu, lebo je alergik, zbúchate doma super oslavu, na ktorú prichystáte playlist pesničiek, ktoré má oslávenec najradšej, zoženiete balóny, girlandy a na samotnej oslave sa celý čas prihlúplo usmievate, lebo ste šťastný/á pri pohľade na ešte šťastnejšieho a spokojnejšieho oslávenca. A na druhý deň po oslave si dáte na raňajky kávu s mliekom, hoci vás z toho vždy „preženie“, v práci neviete povedať nie a máte povinností vyše hlavy, obedujete zväčša po 17-tej a kvalita tohto pokrmu je nanajvýš diskutabilná, nemáte čas na pohyb, záľuby, varenie, ponocujete a ste nonstop vyčerpaný/á, vaše vlasy videli nožnice naposledy pred rokom, nemáte čas ani chuť ísť si kúpiť pleťový krém, ktorý by vám nerobil šarapatu na tvári, nieto ešte zájsť k lekárovi, keď ochoriete. Kde je chyba? Prečo nie ste taký starostlivý/á voči sebe, rovnako ako k oslávencovi? Prečo zo seba neviete spraviť prioritu a neustále vyťahujete výhovorky, prečo ste to či ono pre seba urobili/neurobili? Takýmito jedincami sme boli aj my. Ak nás niekto konfrontoval a narovinu sa spýtal, prečo nejdeme k lekárovi, keď je nám zle, prečo nezvoľníme tempo, prečo nespíme, prečo jeme XY, keď nám to škodí, vždy sme sa cítili tak trochu nepríjemne a konverzáciu sme uhrali do outu. Našli ste sa v tomto opise? Neteší nás to, ale priznajte to konečne a začnite byť k sebe milý/á. Doprajte si oddych, dostatok spánku, kvalitné a zdravé jedlo, dostatok tekutín, vyčleňte si čas na hobby, obdarujte sa kvalitnou kozmetikou, čítajte dobré knihy, riešte svoje zdravie a najmä....(bod 3)

 

3. Naučte sa hovoriť NIE!

      S pevným hlasom, pohľadom upretým do očí tomu druhému. Pretože ak už teraz máte na stole kopu povinností, ktoré vám kradnú spánok a kolegyňa chce, či by ste „iba“ nezaskočili za ňu na meetingu, „len“ nepripravili prezentáciu a podobne, jednoducho uznajte, že nemáte kapacitu preberať povinnosti tých druhých. Načo by to aj bolo dobré? Posunulo by vás to do ešte väčšieho časového sklzu a stresu, boli by ste nervóznejší, podráždenejší a ešte aj zlomená ceruzka na vašom stole by bola nepriateľom, ktorý sa sprisahal voči vám. A ak by sa vám vaše povinnosti nepodarilo splniť včas, mohlo by to mať dopad na vaše sebavedomie. Obviňovali by ste sa sami, prípadne by ste „schytali“ aj od šéfa. Uvedomte si, že za „nie“ sa nestrieľa. Nemusíte stihnúť a zvládať VŠETKO. Jasné, občas sa tak cítite a na pleciach vás ťaží milión povinností, no uvedomte si, že pokiaľ ľuďom nepoviete, že nestíhate, oni to nemajú odkiaľ zistiť a jednoducho vám tú povinnosť priradia. Skúste si to a zistíte, že svet sa nezrútil. Pokiaľ nepracujete v tých 5% spoločností, ktorým šéfujú despotickí diktátori, ktorí nemajú pochopenie pre nič. V takom prípade sa zamyslite, či....(bod 4)

 

4. Má táto práca zmysel?

      Možno si nezvyknete spájať vašu prácu s vaším sebavedomím. Lenže..! To, ako potrebne, úspešne, možno dokonca i obľúbene v kolektíve sa cítite, má samozrejme opäť dopad na vaše sebavedomie. Nepoznáme človeka, ktorý by sa cítil nepotrebný a zároveň by po svete kráčal s hlavou vztýčenou ako kráľ sveta. Množstvo ľudí sa obáva zmeniť prácu a pritom je to možno posledný kúsok skladačky, ktorý chýba k tomu, aby ich šťastie bolo dokonalé. Pohybujte sa v rámci svojich možností a schopností (zo skladníka nebude z mesiaca na mesiac chirurg ani astronaut), ale zároveň sa nebojte pre nový job niečo obetovať. Ak sa chcete posunúť, bude si to vyžadovať trochu sebavzdelávania, zaúčania, počas ktorého sa budete cítiť, že NIČ neviete, ale pokiaľ vám to životná situácia dovoľuje, nedupte si po vlastnom sebavedomí v práci, ktorá vás ubíja. Naopak, verte si, že zvládnete zmenu, stanovte si krátkodobé ciele, ktoré bude pre vás možné dosiahnuť. A ak ich dosiahnete, radujte sa, pochváľte sa a možno pomôže aj motivácia vo forme malého darčeku od vás - pre vás. 

 

5. Porovnávate sa

      S každým a všade. Predpokladáme, že ¾ ľudí si uvedomuje, že to, čo vidí na sociálnych sieťach, v televízii, časopisoch a dokonca i na stretnutiach s inými ľuďmi, je často ukážka toho, čo nám tá druha strana CHCE ukázať (hoci, keď príde na krájanie chleba, každý na to akosi zabúda). A aby sme sa nevenovali iba virtuálnemu svetu, skúsme príklad z toho „skutočného“. Dajme tomu, že máte vo vzťahu zlé obdobie z takého, či onakého dôvodu. Vyberiete sa na večeru s priateľmi, ktorí tvoria rovnako pár. A vaše oči zahmlené momentálnymi nedorozumeniami vo VAŠOM vzťahu zrazu vidia to, ako je tým druhým dvom úžasne, akí sú na seba milí, zlatí, aký majú dokonalý vzťah. Zabúdate na to, že aj vy sa im tak pravdepodobne javíte. Jedine, že by vás vzťah bol na pokraji záhuby a nenávisti a vy by ste sa k sebe aj v spoločnosti správali ako nepriatelia. Každý predsa ukazujeme svetu to najlepšie z nás – na pracovnom pohovore, na spoločnom rodinnom obede, na instagrame, upratujeme, ak má prísť návšteva.... Tých príkladov je milión. Hľaďte na seba, buďte najlepšou verziou seba samého/samej a pracujte na tom, čo sa vám nepáči, ale vykašlite sa na porovnávanie. To vám zmenu neprinesie. Nechajte sa inšpirovať, motivovať, ale majte oči i rozum otvorený a pochopte, že drvivá väčšina ľudí sa verejne o negatíva nedelí. To ešte neznamená, že ich život je dokonalý a ten váš nie je.

 

      Ak teraz krčíte čelo a zdá sa vám toto ako zbytočnosť, ktorá nič nezmení, ešte vám pridáme. Ono totiž aj obyčajné vystretie sa v spoločnosti často pomôže, veľkú moc má aj pohľad do očí počas rozhovoru, jasný hlas, premyslené gestá a aj taká malichernosť, ako dobré oblečenie dokáže zvýšiť vaše sebavedomie. Tým nemáme na mysli značky od hlavy po päty, stačí si večer vopred nachystať niečo, v čom sa cítite dobre postojačky i posediačky, čo vám zvýrazní postavu alebo jednoducho vás farebne poteší. Darmo budete nosiť outfit ako vystrihnutý z časáku, keď vás bude obmedzovať, alebo nebodaj nútiť neustále sa kontrolovať v zrkadle. Nesťažujte si to a nezneisťujte sa nepohodlným oblečením - ľudia vašu neistotu vycítia. A v neposlednom rade - buďte sami sebou a akceptujte sa predovšetkým vy sami. A napokon, aj nezištná pomoc urobí svoje. Vďaka nej sa cítime potrební a zároveň sa cítime ako súčasť niečoho väčšieho, mocnejšieho, ako sme my sami.

 

 

               

Share on Facebook
Please reload

Sledujte nás
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE

ODOBERAJTE NOVINKY

SOCIÁLNE SIETE

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh