Čarovné adaptogény

       Koľkí z nás slovo adaptogén bežne použijú v konverzácii? A koľkí naozaj vieme, čo toto slovo predstavuje? Dnes sa tomuto záhadnému slovu pozrieme na kĺb a možno zistíme, že taký adaptogén už dávno v domácnosti máte a dokonca používate.

 

      Adaptogén, ako už značí jeho názov, pomáha organizmu adaptovať sa, prispôsobiť sa ťažkým situáciám. Tento pojem, vytvorený ruským vedcom Nikolajom Lazarevom, predstavuje rastlinné i umelo vytvorené látky/produkty, ktoré nám pomáhajú zvyšovať odolnosť voči telesnej záťaži, zraneniam, ale i duševnému stresu.

 

      V strese totiž žijeme naozaj všetci, hoci sa možno cítite ako 100% sťastný jedinec. Pod slovom stres totiž rozumieme napríklad aj tréning. Vaše telo je pravidelne vystavované silnej záťaži (silový i vytrvalostný tréning), jeho náchylnosť k zraneniam je preto vyššia. Rovnako, ako u jedinca, ktorý naopak vo fitku nemaká a “zloží” ho zrazu i dlhšia prechádzka. 

 

      Aby sa rastlina/látka mohla radiť medzi adaptogény, musí spĺňať nasledujúce podmienky:

  1. Nepriaznivé účinky na organizmus musia byť minimálne. Teda nie sú toxické ani vo vysokých dávkach.

  2. Produkuje nešpecifickú odozvu v tele, zvyšuje schopnosť odolávať záťažovým situáciám (rôzneho pôvodu) 

  3. Má normalizujúci efekt na organizmus, t. j. uvádza telo do rovnováhy bez ohľadu na smer zmeny oproti normálnemu stavu. 

 

      Z hore uvedených podmienok teda vyplýva, že adaptogény sú silne liečivé a nemajú na organizmus negatívny účinok, upravujú nedostatok i prebytok (napríklad hormónu). Ich vplyv na orgány, telesné funkcie a duševnú oblasť je však omnoho obšírnejší. Adaptogén totiž nielen upevňuje zdravie, ale aj lieči chorobné stavy. Nie nadarmo sa niektorým rastlinám z radov adaptogénov hovorí aj omladzujúce rastliny, či rastliny nesmrteľnosti.

 

      Adaptogény však nie sú žiaden moderný výmysel, mnohé rastliny sa využívali už dávno v tradičnej čínskej medicíne i v indickej ajurvéde. Medzi najznámejšie patria ženšeň, huba reishi, zázvor, kurkumovník, aloe, goji, sladké drievko, ashwaganda, bazalka… Existuje i ďalšia skupina rastlín (superpotravín), ktoré by sme medzi adaptogény vďaka ich silne liečivým účinkom mohli zaradiť, avšak kategória adaptogény stále nie je uzavretá a výskumy prebiehajú. Nazývajú sa aj potenciálne adaptogény. Ich pozitívne účinky na organizmus sú všeobecne známe a určite by sme ich mali zaradiť do jedálnička: cibuľa, cesnak, rakytník, kakaové bôby, maca, matcha čaj, hliva, špargľa, žihľava, fenikel, čakanka, majorán, pestrec mariánsky, rozmarín, púpava lekárska, šalvia, kombucha…

 

      Pozrime sa na zopár impresívnych vplyvov adaptogénov na organizmus:

  • posilňujú imunitu

  • zlepšujú celkovú kondíciu organizmu

  • urýchľujú a posilňujú metabolizmus, látkovú výmenu, niektoré adaptogény majú významný vplyv na peristaltiku čriev a črevnú mikroflóru

  • majú antioxidačný účinok

  • urýchľujú liečebné a regeneračné procesy

  • spomaľujú degeneratívne procesy v organizme

  • + spomaľujú starnutie (orgánov, buniek, tkaniva)

  • majú preventívny protirakovinový účinok

  • pôsobia ako prevencia proti zápalom, prípadne brzdia rozvoj zápalových procesov v tele a pomáhajú liečiť zápaly

  • zlepšujú znášanie chemických liekov, ožarovania, minimalizujú výskyt negatívnych účinkov takejto liečby na organizmus

  • zlepšujú potenciu, libido, sexuálnu kondíciu

  • podporujú tvorbu aminokyselín a bielkovinových zlúčenín

  • zlešujú stav hormonálnej sústavy, upravujú nedostatok i prebytok hormónov

  • znižujú negatívne účinky zmenehého prostredia na organizmus, napríklad vplyvy znečisteného životného prostredia

  • zvyšujú športovú i pracovnú výkonnosť, odstraňujú napätie, kŕče

  • zlepsujú odolnosť voči fyzickej i duševnej záťaži

  • podporujú prenos energie do buniek

  • zlepšujú stav nervovej sústavy

 

      Výhodou adaptogénov je, že ich dlhodobým užívaním sa ich účinnosť neznižuje, rovnako ako fakt, že nie sú návykové. 

 

Adaptogény v každodennom živote

 

      Adaptogénny vplyv na človeka má napríklad aj zdravá strava všeobecne, pôst, slnečné žiarenie, pohyb, masáž, akupunktúra a pod. 

 

      Z vlastnej skúsenosti Vám môžem zaradenie adaptogénov do života odporučiť všetkými desiatimi. Ich sila je naozaj nepopierateľná a ich účinky v dnešnom svete plnom počítačov, mobilov, smogu, krátkeho spánku, stresu v práci a fyzickej záťaži neoceniteľné. Ich zaradenie do života nemusí prebehnúť nijako drasticky, niektoré koreniny, rastliny a bylinky stačí pridať do jedla a ani sa nenazdáte a máte adaptogén na tanieri. Samozrejme, neodporúčam sypať si kurkumu na vyprážaný rezeň :) Tu je zopár spôsobov a tipov, ako som adaptogény i potenciálne adaptogény zaradila do života ja:

  1. ak by sa ma niekto spýtal na korenie, na ktoré nedám dopustiť, bola by to KURKUMA. Zaradila som ju do každého slaného pokrmu, v zime milujem aj kurkumové latte (moje obsahuje rastlinné mlieko, zázvor, prášok maca, klinček, škoricu a kurkumu). Kupujem si prášok. Čistý, nie ako súčasť kari, či inej zmesi. 

  2. prášok maca som okrem vyššie spomenutého latte zaradila aj do môjho proteínového nápoja (používam ryžový a hrachový proteín, kakao, stéviu, rastlinné mlieko, banán a macu)

  3. na smoothie si okrem iného sypem goji, tieto bobuľky však poslúžia aj ako zdravý “snack”. Smoothie to pozdvihne na iný level, získa tak svoj chrumkavý element a ja tak mám pocit, že niečo aj jem, nielen pijem (ruku hore, kto to tak tiež má:)

  4. trochu netradičné, ale veľmi chutné je pitie čaju z výhonkov goji. Ja osobne sa ho neviem dopiť a ten skvelý super-ultra zdravý pocit, ktorý to vo mne vyvoláva je na nezaplatenie.

  5. všetku zeleninu, polievky pripravujem na cibuľke a cesnaku. Používam ich VŽDY aj do šalátov. Na zeleninu do polievky sypem aj čistý sušený zázvor, tak akurát, aby vyzdvihol chuť každej ingrediencie.

  6. šaláty dochucujem čerstvými bylinkami, ako sú bazalka, tymián, majorán. Cez leto vždy suším o 100/6, aby bolo aj na zimu. Počas grilovacej sezóny používam na zeleninu aj rozmarín, ktorý potrebuje predsa len trochu tepelnej úpravy.

  7. občas si dám za čajovú lyžičku pestrecu maríanskeho. Len tak, rovno do pusy a zapiť vodou.

  8. ráno začínam so ženšenovým čajom, ktorý si niekedy pripravím  deň vopred, aby ma ráno ani zhon neodradil od vypitia mojej rannej šálky. 

  9. počas chrípkovej sezóny, alebo zvýšenej fyzickej či duševnej záťaže, si doprajem aj ašvagandu vo forme rozriedenej "kašičky". Pre mňa je to ako keď si v počítačovej hre naťukáte kód, ktorý má vašu postavu urobiť silnejšou. 

  10. pijem veľa nesladených čajov, môj obľúbený je najmä žihľavový, lipový, šalviový a rakytníkový. Zo začiatku to pre ľudí zvyknutých na sladené čaje a nápoje nemusí byť úplný pôžitok, ale verte mi. Dajte svojmu telu a chuťovým pohárikom možnosť zvyknúť si na skutočné chute. Časom sa vám vaša obľúbena sladená limonáda bude zdať neskutočne sladká a umelá (čo narovinu úprimne aj je a vy to viete).

  11. každý deň vypijem 0,5 litra kombuchy. Na moje trávenie je to ako pohladenie pierkom. V čase voľna a nezabúdania ju pijem na lačný žalúdok, avšak až po mojich ranných "drinkoch".

  12. ak mám v chuť na horúcu čokoládu, spravím si takúto bombu: do mandľového mlieka pridám čisté kakao, prípadne kvalitnú horkú čokoládu s vysokým obsahom kakaa, kokosový cukor, škoricu, badián, niekedy aj čili. Všetko spolu zohrejem a chlípem pri dobrej knihe :)

  13. nedám dopustiť na pohyb a čím som staršia, tým viac si uvedomujem cenu obyčajného kroku. Kam sa dá, tam idem vrámci časových alebo vzdialenostných možností pešo. A výťah obchádzam veľkým oblúkom.

 

      Čo viac dodať, verím, že aspoň tú cibuľu a cesnak už v špajzi máte. Bylinky tiež nie sú nedostupné a dnes je možné si ich bez problémov vypestovať aj v byte. No a ten ostatok, ten už nakúpite u nás na www.plantkissed.sk :)

 

     Vy sami sa poznáte najlepšie, poznáte svoje muchy, zdravotné problémy, spánkový režim a podobne. Naordinujte si na mieru jeden z adaptogénov a nechajte sa ohúriť výsledkami. Samozrejme, chce to od vás isté pričinenie sa. Buďte preto na seba milí a starajte sa o seba spolu s adaptogénom a nenechajte ho robiť všetku prácu. Aj on má svoje limity. Hýbte sa, doprajte si oddych, zaujímajte sa o to, čo konzumujete a pijete. Predstavte si niektoré adaptogény, ktoré prežívajú v obrovských nadmorských výškach, s obmedzeným množstvom kyslíku, prežívajú mrazy, niektoré rastliny dokonca prežili aj dobu ľadovú. Je teda na vás, či dovolíte, aby vám rastlina jej konzumáciou túto vzácnu informáciu odovzdala.

 

Zdroje článku:

D. Winston, S. Maimes - Adaptogény

Effects of Adaptogens on the Central Nervous System and the Molecular Mechanisms Associated with Their Stress—Protective Activity, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3991026/

obrázok: wix.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Sledujte nás
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE

ODOBERAJTE NOVINKY

SOCIÁLNE SIETE

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh