Toto sú pomocníci pre perfektné trávenie časť 2.

     

 

      Trávenie je naša srdcová záležitosť. "Vďaka" občasným výstrelkom brušiek našej rodiny (i tých našich), sa z tejto témy stalo už takmer naše poslanie. Neustále hľadáme pomocníkov

v prírode, googlime, čítame, vzdelávame sa. Spomíname na dni, kedy to bolo všetko ideálne a bezpromblémové a na to, ako sme perfektné trávenie a nulové tráviace ťažkosti brali ako samozrejmosť. Ách, to vám boli časy! Zasnívať a sťažovať sa na súčasnú situáciu by síce mohlo byť veľmi lákavé a jednoduché, no za efektívnejšiu cestu považujeme vždy hľadanie riešenia a nie skrývania následkov. Verte nám, keď sa svojmu brušku trochu začnete venovať, začnete sa spoznávať a identifikovať potraviny, ktoré vám očividne robia zle a samozrejme pri dlhodobých ťažkostiach sa konečne objednáte na gastro (prípadne i imunológiu) a necháte sa vyšetriť, situácia sa zmení o 180 stupňov! Nie nadarmo sa niektorí ľudia cítia, že sa 2x narodili! Zdá sa vám to prehnané? Na tráviace ťažkosti si mnohí ľudia zvyknú a uzavrú sa v bubline "je mi ťažko, keď zjem pizzu (šunku, rezeň, jogurt, horalku...). A to je všetko, tam to končí. Je mi ťažko a bodka. Málokto sa "hrabe" v tejto situácii a hľadá príčinu a nebodaj uzná, že mu možno škodí mlieko, vyprážané jedlo, lepok, sója a tak ďalej. A pritom sebapoznanie je v tomto smere úplne nevyhnutné, neskôr si to vyžaduje trochu disciplíny a všetko môže byť opäť takmer dokonalé. Hovoríme takmer, lebo ako dospelým sa nám ťažko lúči s určitými chuťami a to logicky vedie k občasným zlyhaniam. Nebojte, nikto za to nestrieľa a nemusíte sa za to trestať ani vy sami (teda, pokiaľ to nerobíte každý deň). 

 

     Ak vás už nejaký tráviaci problém trápi, vysedávate na vécku (alebo naopak - nie a nie tam "ísť"),  máte brucho, ako v 5. mesiaci tehotenstva po každom jedle, alebo sa chcete preventívne chrániť pred určitými chorobami, či si chcete zlepšiť trávenie ako celok, odporúčame vám pravidelne siahať po pokladoch z prírody. V minulom článku sme sa venovali ovociu, dnes si predstavíme zopár skvelých parťákov pre váš nafúknutý bachorček z radov zeleniny.

 

*Do pozornosti však dávame, že treba zohľadniť vlastné potravinové intolerancie a celkový zdravotný stav. Ak sú vaše tráviace ťažkosti na denno-dennom poriadku, s návštevou lekára neotáľajte.

 

ZELENINA

 

Uhorka - má vo svete žien veľmi dobré meno. Každý ju pozná pre jej minimálny počet kalórii a skvelé hydratačné vlastnosti. Uhorky však okrem toho podporujú aj trávenie, najmä trávenie bielkovín (vďaka enzýmom, ktoré obsahujú). A práve ich vysoký obsah vody je pre trávenie ako pohladením jemným pierkom. Nehovoriac o vláknine, ktorú obsahujú a jej benefitoch pre prospešné baktérie v tráviacom trakte.

 

Stonkový zeler - s radosťou pomôže odplaviť všetky toxíny a odpad z tráviacej sústavy i pečene a zabezpečí vám pravidelnú návštevu vécka. Vďaka obsahu enzýmov a jeho schopnosti zvyšovať obsah kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku, sa postará o to, aby potrava bola strávená rýchlo a zamedzujte tak jej hnitiu v tráviacom trakte. To zároveň znamená i zvýšenú prevenciu pred rôznymi chorobami tráviaceho traktu.

 

Cuketa - je ďalšia zelenina, ktorá je populárna predovšetkým pre svoj nízky obsah kalórii. Pozornosť by sme však jednoznačne mali venovať aj jej pozitívnemu vplyvu na naše trávenie. Cuketa so svojím vysokým obsahom vlákniny priaznivo vplýva na peristaltiku čriev, lieči zápchu a stará sa aj o "dobro" hrubého čreva. Siahajte po nej pravidelne, doprajte si ju v čo najprirodzenejšej podobe a vaše trávenie sa vám odvďačí.

 

Špargľa - je skvelá partia pre všetky tie orgány, ktorým nikto nevenuje veľkú pozornosť (až dokiaľ sa nezačnú problémy). Obsahuje totiž zlúčeniny, ktoré potešia pečeň, pankreas i obličky a pomôžu telu s odstránením toxínov a s prirodzeným čistením. Mimo toho má špargľa jednu veľmi mimoriadnu vlastnosť - vďaka fytochemikáliam pomáha organizmu zbavovať sa ťažkých kovov (príčina mnohých civilizačných ochorení) a zároveň tieto fytochemikálie bránia usadzovaniu ďalších toxínov. Je tiež plná ľahko stráviteľných vitamínov, takže ak hľadáte inšpiráciu na ľahký a prospešný obed, siahnite po špargli.

 

Ružičkový kel - je zelenina, ktorú buď milujete, alebo nenávidíte. Ak ju milujete, budete ju milovať ešte viac :) Poradí si totiž so zápchou i hnačkou, ničí zápal a vďaka vysokému obsahu vlákniny je skvelou pochúťkou pre vaše trávenie. Navyše, tak ako pre niektorých ľudí, tak aj pre helikobaktera predstavuje ružičkový kel veľkého strašiaka. 

 

Cícer - je síce strukovina (ktorých sa všetci zle tráviaci obávajú), ale nie hocaká strukovina. Je to najľahšie stráviteľná strukovina, dajte mu šancu, aj keď sa obávate nafúknutého brucha a plynatosti. Naopak, cícer má množstvo pozitívnych prekvapení pre vaše trávenie. Obsahuje veľa rozpustnej vlákniny, bielkovín a vitamínov a pozor - aj železa! Postará sa o pravidelnú stolicu a celkové zlepšenie nášho trávenia. 

 

Hliva ustricová - je vo svete zdravia celkom prefláknutá (tentokrát vo veľmi dobrom slova zmysle). Vďaka jej obsahu betaglukánov, ktoré pozitívne vplývajú na imunitný systém, sa z nej vyrábajú rôzne doplnky stravy, ktoré kúpite na každom kroku lekárne, drogérie i internetu. My by sme ešte radi vyzdvihli jej priaznivý vplyv na trávenie. Zlepšuje peristaltiku čriev a látkovú výmenu, pomáha pri nepriaznivom stave črevnej mikroflóry (často sa predáva v kombinácii s prospešnými baktériami) a pozitívne pôsobí na metabolizmus tukov. 

 

Zemiaky - to je hotový dar, ktorí mnohí prehliadajú kvôli ich nepeknej povesti pri diétach. Pritom 100g varených zemiakov má cca iba 90 kalórií. Ale o inom sme chceli. Táto celoročne dostupná zelenina je účinná pri mnohých chorobách tráviaceho traktu. Bojujú proti hubám, baktériám, vírusom, pomôžu pri žalúdočných vredoch a zápaloch hrubého čreva, Crohnovej chorobe. Dokážu tiež upokojiť podráždený žalúdok a neutralizovať žalúdočnú kyselinu. Reč je však o varených zemiakoch, ktoré nezalejete 4 kopcovitými lyžičkami masla, zemiakovej kaši, ktorú získate rozmixovaním varených zemiakov, zemiakoch pripravených na pare a najmä o šťave zo surových zemiakov! Určite nečakajte zázraky od taniera plného hranoliek (ale to snáď viete). 

 

Červená reďkovka - ak sa chcete brániť pred žalúdočnými parazitmi, koreň reďkovky je ideálna surovina, po ktorej by ste mali siahnuť. A reďkovka (na rozdiel od nás) myslí aj na orgány, ktoré trochu prehliadame - pečeň, pankreas, slezinu i obličky. Tu sa zrejme váš kontakt s reďkovkou končí. Veľká chyba. Nabudúce sa povenujte aj jej vňati - je to úžasné prebiotikum, obnovuje hrubé črevo, pôsobí antibakteriálne a anitivírusovo. Vňať stačí poriadne umyť a surovú ju pokojne pripravte ako ktorýkoľvek iný šalát.

 

Brokolica - je výnimočná svojím vysokým obsahom vlákniny. Tú ocenia prospešné baktérie vo vašom tráviacom trakte a oceníte ju aj vy ako prevenciu zápchy, či už pri zápche. Dokáže tiež zabrániť tomu, aby helikobakter rástol, či sa prisilno "prilepil" k žalúdočnej stene. Určite vyskúšajte aj brokolicové klíčky, existujú štúdie, ktoré dokázali, že už za dva mesiace sa stupeň helikobaktera zredukoval až o 40 percent. 

 

Kapusta - vo svojej surovej a najmä i kvasenej forme. Zlepšuje peristaltiku čriev, uľavuje pri zápche, pomáha s čistením čriev, zabíja škodlivé baktérie a "kŕmi" tie prospešné, má protizápalové účinky, pomáha s liečením žalúdočných vredov a zápalov žalúdka. Navyše jej kvasená forma je plná enzýmov, ktoré sú pre dobré trávenie nevyhnutné. Po šťave z nej siahnite aj vtedy, ak vás "páli záha". 

 

Artičoky - najlepšie bez pizze plnej údenín a 4 druhov syra. Zrejme to nie je surovina, po ktorej pravidelne siahate, ale vedzte, že vaše trávenie by to privítalo všetkými orgánmi :) Potešila by sa napríklad pečeň, pankreas i slezina. Účinne pomáhajú bojovať so žalúdočnými vredmi, uľavujú pri bolestiach žalúdka, zápche a pomáhajú s trávením tukov. Ak artičoku zoženiete v surovom stave, pripravte si ju na pare.

 

      Pri týchto druhoch zeleniny to ani náhodou nekončí. Za zmienku stoja určite aj klíčky zeleniny (od výmyslu sveta, naklíčiť môžete takmer všetko, čo sme v článku spomenuli) plné enzýmov, ktoré sú nevyhnutné pre dobré trávenie, listový kel, ktorý čistí hrubé črevo, umožňuje lepšie vstrebávanie živín a je zároveň skvelou potravou pre prospešené baktérie....

 

      Ako už iste tušíte, najlepšie, čo môžete urobiť, je naložiť si túto zeleninu denne na tanier v tej najprirodzenejšej forme. Nezabíjajte jej potenciál v trojobale (vždy, keď vidíme článok na tému "zdravá XY zelenina", ktorý sa končí receptom na vyprážanú cuketu...), naučte sa pripravovať ju na pare a to, čo sa dá, jedzte surové. A ak potrebujete svoj príjem "zelene" dať na trochu iný a vyšší level z hocakého dôvodu, máme pre vás jednu bombu, ktorá nielenže obsahuje množstvo druhov vyššie spomenutej zeleniny a iných pozemných surovín, obsahuje aj riasy (sladkovodné i morské), enzýmy a prospešené baktérie. Stačí mrknúť sem :) 

 

     Opäť sa s vami lúčime s prianím dobrého trávenia, no táto séria ešte nekončí. Nabudúce sa pozrieme na bylinky a koreniny! Dovtedy sa pokojne ponorte do sekcie vnútorná krása na www.plantkissed.sk

 


Zdroje článku: 

Anthony William - Medical Medium

Food structures, digestion and health - Boland, Golding and Singh

https://www.badgut.org/information-centre/health-nutrition/diarrhea-and-diet/

https://www.livescience.com/45408-broccoli-nutrition.html

obrázok https://unsplash.com/photos/AORyRaBCv1U

+ naše skúsenosti 

Čarovné adaptogény

Share on Facebook
Please reload

Sledujte nás
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE

ODOBERAJTE NOVINKY

SOCIÁLNE SIETE

  • Facebook - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh